De Noordkaap

9 augustus 2019 - Skarsvåg, Noorwegen

Na een wat suffe dag vanuit Finland naar Noorwegen, was het vandaag de beurt om Noorwegen verder in te trekken richting de Noordkaap. Niet zo'n lange tocht maar volgens de kaart zag het er veelbelovend uit.  En ja hoor, toen we het eerste fjord naderden veranderde het landschap. De bossen hielden op en het ruwe landschap begon.

72 Uitzicht fjorduitzicht op het eerste fjord dat we tegenkwamen.....

We wisten dat er kabeljauw wordt gedroogd aan rekken in de buitenlucht. Veel rekken gezien maar geen stokvis totdat....

74 vis droogt kant van de wegwe deze stellage met vis tegenkwamen....

Stokvis (dachten wij) maar dichterbij gekomen bleek het toch iets anders te zijn...

75a viskoppen voor Afrikaeen stellage vol met kabeljauwkoppen...…

Gelukkig konden we 'goochelen' en bleek dat deze koppen verscheept worden naar Afrika (Nigeria) waar ze de koppen vermalen en verwerken tot diervoer, het zit nl. vol met eiwitten. Weer wat geleerd.

En toen kwam dan eindelijk de Nordkapptunnelen, DE tunnel van het vaste land van Noorwegen naar het eiland Mageroya waar zich dus de Noordkaap op bevindt.

76 Noordkaaptunnel 6780m langNordkapptunnelen is 6875 meter lang en gaat diep onder het Mageroysundet door (op 220 meter).

En dan weet je....we zijn er bijna, nog zo'n 50 km en dan hebben we het doel bereikt.

En na 3600 km ben je ook ergens!!

78 Noordkaap Alex en TheraOp de NOORDKAAP......en koud dat het er was.....brrr, 8 graden (boven 0 gelukkig)

Filmpje gekeken, tunnel doorgelopen, precies op tijd om de Barentszzee helder te zien (half uur later was er mist en was er dus niets meer te zien), souvenirshop bekeken, de Thaise pronkkamer van de koning van Siam met zijn gevolg bekeken (en dat op de Noordkaap)….leuk maar na een uur waren we klaar er mee, tenslotte was het doel bereikt.

Bij onze camping in Skarsvag (het kleinste noordelijkste vissersdorpje van de wereld) ligt een wandelroute naar de Kirkeporten. Doen we fff….dachten we. Je stapt uit de auto, alles nog waterpas maar nog geen 2 meter verderop begint een klim van ca. 300 meter waar je U tegen zegt, dan moet je nog dalen en een beetje klimmen tot je bij een natuurlijke poort bent aangekomen.

90 Kirkeporten Skarsvag (2)de Kirkeporten

86 Kirkeporten Skarsvag de rotsende rotsen waren heel bijzonder getekend

96 Skarsvag meest noordelijkste vissersdorpje van de wereldSkarsvag vanaf de berg gezien

Het was een bijzondere dag!