Het is vandaag water wat er valt.....

20 augustus 2019 - Oppdal, Noorwegen

Onze 'vrije' dag in Oppdal en die startte erg relaxed. Rustig ontbijten en douchen, gewoon lekker na zoveel reisdagen achter elkaar.

Maar niks doen zit niet in ons systeem dus ik had een activiteit bedacht en Alex had een leuk weggetje er naar toe uitgezocht. En daar gingen we, gewapend met bergschoenen, wandelstokken en kniebanden.... want Oppdal grenst aan een groot nationaal park Dovrefjell-Sunndalsfjella waar je prachtige tochten kunt lopen.

Het weggetje was prachtig: grint in plaats van asfalt, Alex die rustig reed (geen boot te halen dit keer, hahaha), schapen die in de berm en op het straatje liepen, een enkele 'voorbij razenden' Noor…..ook nu weer heerlijk relaxed.

En dan zie je plots een waterval, dus even kijken.....en wat een prachtig exemplaar. De rotsen in de rivier waren mooi uitgeslepen door het water.

238 waterval in de rivier Driva (Oppdal)

237 waterval in de rivier Driva (Oppdal)

Na onze verwondering, weer verder.....

En daar zo'n typische Noorse boerderij...ik ben echt helemaal verliefd op zo'n huis

241 typische Noorse boerderij

helemaal van hout, de voordeur in het midden en het gras op het dak. Als ik Noorse was zou ik daar wel willen wonen denk ik.

Maar we 'moesten' verder naar de Watervallen van Amotan. Volgens de beschrijvingen uit diverse boeken en de reacties op internet waren deze watervallen de mooiste van Noorwegen en die moest je gezien hebben. Het zijn in principe drie watervallen die bij elkaar komen in de rivier de Driva. Er zijn diverse wandelingen rondom deze watervallen uitgezet maar wij gingen voor de 'simpelste'. Nou ja, 'simpelste'.....het was behoorlijk dalen en klauteren. Maar dan kom je uiteindelijk op een klein plateau en dan kun je alleen maar ademloos kijken.....wat voel je je dan klein.

244 Watervallen van Amotan (3 stuks)

245 Watervallen van Amotan bij elkaar

Nou is het heel lastig om dit natuurgeweld op de foto vast te leggen dus hebben we ook een filmpje gemaakt.

Als je kijkt in het bestand video dan zie je het filmpje over de watervallen van Amonat….echt doen! En voor de criticasters onder ons, ja Alex staat niet achter de waterval maar ervoor. Ik was gewoon van slag door alle schoonheid....van de watervallen ;P

400 meter naar beneden, betekent ook 400 meter omhoog....en dat was klauteren. Eerst nog even naar de brug over de rivier (andere route maar het gaat om het idee). Een prachtige brug maar toen Alex begon te wiebelen was ik gauw vertrokken (iets met hellup we verzinkenen Erica).

246a Wandeling van Jenstad naar de watervallen van Amotan (Oppdal)

En om een impressie te geven van de klauterpartij volgen hier 3 foto's:

247 weer naar boven klauteren bij Amotan

249  weer naar boven klauteren bij Amotan

250 en weer boven geen commentaar.....pffff

Je begrijpt dat het heerlijk was om na zo'n klim op een soort van redelijk vlak stuk grasland een picknick bank tegen te komen om uit te puffen en om nog een laatste blik te werpen op deze prachtige waterval.

252 uitpuffen met zicht op watervallen

255 waterval Amotan de eerste

Deze mooie dag (zowel qua activiteit en weer) afgesloten met een ouderwetse 'scouting-macaroni' met als extra toevoeging verse groente.

Morgen weer op reis naar onze laatste bestemming: Leirdal.  Maar dat zien we morgen wel weer.

1. Monique Stout:
    20 augustus 2019
    Wat een geweldige dag hebben jullie weer gehad.
    Ik krijg video niet afgespeeld 😥
  2. Erica:
    20 augustus 2019
    Zulke dingen blijven je toch achtervolgen hè😉
    Uhm..ligt het aan mij? Maar het filmpje doet het bij mij niet🤔
    Zeg Thera mag ik even zeggen dat jij wel lekker kleurt met je kekke rode kleding in de Noorse natuur👌
  3. Thera:
    20 augustus 2019
    Dames en andere lezers, als het goed is werkt de video nu wel!

En ja zus, rood is mijn kleur :)