lange lange lange dgen in de auto....

19 augustus 2019 - Oppdal, Noorwegen

Na mooie dagen in Gullesfjord gingen we op weg naar Namsos. Volgens de informatie was de kustroute (via weg 17) de mooiste.....behalve op zondag kwamen wij achter. Want voor deze route moet je een paar oversteken met de boot maken. Leuk....behalve dat er op zondag minder vaak wordt gevaren, toch niet zo leuk dus. Een hele ingewikkelde tabel met diverse tijden hebben we doorgespit om er achter te komen dat het in het begin van de route al mis zou lopen qua tijd omdat er een paar boten niet zouden varen. Geen probleem, we besloten het eerste stuk via de E6 te rijden om daarna ergens in het midden te switchen naar die mooie kustroute.

Dus gingen we vroeg op pad, voor 8 uur waren we 'en route'. De eerste tussenstop was de poolcirkel. 's Morgens om 09.15 uur stapten we (letterlijk) op en over

de poolcirkel aan Noorse kant.

222a Poolcirkel Noowegen de poolcirkel is betegeld en loopt door het hele gebouw heen

Na koffie, een broodje Pulser (broodje knakworst) en nog wat souvenirs zijn we weer op pad gegaan. Op de route lag ook de Laksfossen, een waterval nabij het dorpje Laks.

224 Laksfossen

223 Laksfossen

En na deze waterval de route langs de kust opgepakt, op weg naar de eerste overtocht. Een tochtje van zo'n 20 minuten met een prachtige route naar Venesund. Ware het niet dat Alex zo hard reed dat er weinig te genieten viel. En waarom reed hij zo hard?? Om de boot te halen. En ja, we waren op tijd bij de boot maar.....die was vol. Dus moesten we toch nog wachten op de volgende....

Op de boot hebben we besloten toch maar weer anders te rijden aangezien we waarschijnlijk de 2e boot toch niet zouden halen en we dan in Hofless 2 uur zouden moeten wachten. Alex zag het nog wel zitten, maar ik was er wel klaar mee. Uiteindelijk kwamen we om 19 uur aan in Fauske. Na een heerlijke pizza bij een plaatselijke pizzeria ons bed ingedoken, want deze hut was maar voor 1 nacht.....

Vandaag dus weer bijtijds op want op de route lag Trondheim en uiteindelijk Oppdal. Waar we dan wel weer 2 nachten blijven.

Het was prachtig weer en vol goede moed togen wij richting snelweg om naar Trondheim te rijden. En plots zagen we op een veld, op behoorlijke afstand van de weg, een beest staan....Euforie: een ELAND!!!. Dus handrem aangetrokken en een foto gemaakt. Wel ver en met tegenlicht, maar toch....  Nadat we toch nog maar even iets veiliger zijn gaan staan, zagen we dat er in totaal 3 elanden op het veld stonden. Twee stonden maar naar ons te kijken (ze willen weten of er gevaar is),  het grootste eland (vrouwtje) besloot weer het bos in te gaan, gevolgd door.....een heel kleintje en de iets grotere. Zo gaaf!!

En dan bekijk je later de foto's en dan zie je het beest gewoon heel goed staan. Als je inzoemt zie je dat het gaat om een jong mannetje. Je ziet de  horens en de schalen die in de horens zitten. Nog meer euforie.....

230 jong elandmannetje onderweg naar Oppdal gespot wel even inzoemen!!

Na 1,5 uur door Trondheim gesjokt te hebben weer verder naar Oppdal. Daar was het nog even een probleem om de camping te vinden (iets met veranderende wegen en bordjes camping die niet meer klopten) maar na wat hulp van een vriendelijke Noorse jongeman is de camping toch gevonden.

En zitten we weer in een heerlijk hutje.

235 hytte Oppdal met onze eigen picknick-tafel en een glaasje wijn

Morgen een vrije dag, dus geen ellenlange reisdag maar even lekker wandelen of gewoon niks doen. Als de zon zich dan net zo laat zien als vandaag hoor je mij niet klagen.

1. Arie Tuit:
    19 augustus 2019
    Moet je je haasten ook nog op vakantie. :P Terwijl je juist wilde ONThaasten. :/
  2. Erica:
    20 augustus 2019
    Hard gelachen om de 'bootrace' ...
    Zeer beeldend verslag Thera👍😘
  3. Hanneke:
    20 augustus 2019
    Vandaag dus een lui dagje in en nabij de gezellige hut en dat is wel lekker na al die avonturen en alle moois wat jullie hebben gezien.
  4. Monique Stout:
    20 augustus 2019
    Ik moest ook erg lachen om het boot verhaal 😂. Al het mooie onderweg voor niks gemist 😥