De mooiste eilanden van Noorwegen....

17 augustus 2019 - Fauske, Noorwegen

In Gullesfjord verblijven we 2 hele dagen en we besluiten om de eerste dag de Noordelijke eilanden (de Vesteraelen) te bekijken. Wel aardig maar erg vlak. Het oostelijk deel van het grootste eiland lijkt erg op Denemarken. Kwam nog bij dat het de hele dag regende en we er melig en sacherijnig van werden. Het westelijke deel was wel mooi, een zogenaamde scheren-kust.

192 westkust Vesteraelen veel keien en kleine eilandjes voor de kust

197 westkust Vesteraelen maar het weer bracht weinig vrolijks

De volgende dag naar de Lofoten en daar keken we onze ogen uit. Bergen met spitsen punten, rotsformaties die in halve cirkels lagen, wanden die loodrecht omhoog gingen.....en het was een stralende zonnige dag.

200 Lofoten

202 Lofoten

Het eiland had diverse plekken/musea waar we graag naar toe wilden. En onderweg werden we vrolijk door de inwoners onthaald met vlaggen, ballonnen, gekleurde fietsen....maar niet voor ons hoor ;) De Arctic Tour of Norway werd op de Lofoten en Vesteraelen gehouden, dus we zagen af en toe een wielrenner (o.a. van Jumbo Visma ploeg) het parcour verkennen. Op een bepaald punt werd de doorgang op de route afgesloten en wij waren bijna de laatste gelukkigen die nog door mochten rijden. Maar we konden pas na 18.00 uur weer terug.

De eerste stop was het Vikingmuseum.

204 Vikkingmuseum Borg

Op deze plek was in 1982 door een boer tijdens het ploegen diverse glas en keramiek gevonden. Onderzoek leerde uiteindelijk dat het ging om bijzondere voorwerpen uit de Vikingtijd. Afijn, archeologen zijn er mee aan de slag gegaan en er zijn diverse voorwerpen gevonden, de fundamenten van een viking-langhuis zijn ontdekt en het huis is op zo'n 100 meter verderop nagemaakt. Het Langhuis bestond uit een woongedeelte (voor de eigenaar met zijn familieleden, de arbeiders en de handwerklieden, in totaal rond de 50 personen), een feestzaal, een voorraadschuur, en een stal voor de dieren en slaven.

In het museum werden de handwerken uit die tijd beoefend (spinnen, weven, leerbewerken) en er waren rondleidingen over het huis, de Noorse mythelogie en het leven van de Vikingen. Een aangenaam en leuk museum.

Daarna weer door naar Nusfjord, een museum dorp. In Nusfjord is een authentiek vissersdorpje waar vooral kabeljauw werd gevangen, schoongemaakt, visolie werd verzameld en de kabeljauw werd gedroogd tot stokvissen.

207 Nusfjord

211 Nusfjord

Een prachtig mooi dorpje aan het begin van het fjord, gebouwd op de rotsen en op palen.

Over die stokvissen nog even....

In november komt de kabeljauw vanuit de Barentszee naar de Lofoten om eieren te leggen. En dan komen de vissers om de hoek kijken. De kabeljauw wordt massaal gevangen, schoongemaakt en dan worden ze met de staarten aan elkaar opgehangen aan de stokken. Ze hangen dan tot mei in de vrieskou te drogen. Vroeger zorgde dit voor een voorraad vis, tegenwoordig wordt de stokvis vooral geexporteerd.

Wil je de vis bereiden dan moet je hem 7 dagen in schoon water wellen, iedere dag het water verversen i.v.m. de bacterien die anders ontstaan. En na 7 dagen kun je de vis bereiden en op eten.

Tot zover de stokvissen.....

Na Nusfjord door over de E10, maar stel je daar niet te veel van voor, smalle 2 baansweg, soms moet je zelfs even wachten omdat er op bepaalde trajecten maar 1 auto op de snelweg past.

Langs pittoreske vissersdorpjes, vol met logeerhuisjes, reden we naar.....

216 A.....kleinste vissersdorpje Lofoten, einde van de wereld A, een dorpje met de kleinste naam van de wereld.

219 A.....kleinste vissersdorpje Lofoten, einde van de wereld tevens het einde van de wereld....

de snelweg maakt een lusje en dan moet je weer terug....

Inmiddels was het ruim 18.00 geweest en was de hele route naar Gullesfjord weer vrijgegeven. Vlak voor de camping spotten we nog 3 elanden. En wat doe je dan? Auto stil zetten, foto proberen te maken (wat helaas niet gelukt is) en genieten van die prachtige beesten.

Vandaag een oversteek met de boot, weg van de Lofoten, we zijn afgezakt naar Fauske. En morgen, dan gaan we vroeg op pad naar Namsos (de poolcirkel weer over) en rijden we een deel van de mooiste kustroute van de wereld....we zullen foto's maken.

1. Erica:
    17 augustus 2019
    Ik kijk uit naar het volgende reisverhaal. Terug naar de kust..🙌
  2. Arie Tuit:
    18 augustus 2019
    Indrukwekkende foto's, die met al die mooie kleuren! Mooie omgeving!