We zakken verder af..

14 augustus 2019 - Gullesfjord, Noorwegen

Na Alta, waar we maar het genoegen hadden 1 nachtje van een luxe appartementje te genieten, zijn we afgezakt naar Tromso. Mooie rit met prachtige vergezichten over fjorden en we werden getrakteerd op mooie wolkenpartijen.

171 Uitzicht op Storfjord onderweg naar Tromso 2

Een prachtige dag, ook nog 2 oversteekjes gemaakt (van 45 minuten en 30 minuten). Het was wel fris op dek, maar je voelde wel dat het steeds warmer werd.

177 oversteek  naar Lyngseidet

De camping lag buiten Tromso, de hut was gedateerd maar wel ruim en het uitzicht was geweldig. We keken uit op het fjord en zagen regelmatig diverse boten en bootjes voorbij varen.

187 uitzicht vanuit hut Skittelnev camping nabij Tromso

We zijn er een extra dag gebleven waardoor we de mogelijkheid hadden om Tromso te bezoeken. Een redelijk grote plaats (voor Noorse begrippen dan) maar het had (ook voor Noorse begrippen) een goed centrum.

Tromso is gebouwd op het vaste land en op een eiland. De straten lopen allemaal kris-kras en het was even zoeken hoe we naar de mooiste kathedraal van Noorwegen moesten rijden. We zagen de kerk wel liggen maar konden er met geen mogelijkheid bij komen. Maar uiteindelijk natuurlijk toch gelukt. En gelukkig maar, want deze Arctic Cathedral is prachtig, eenvoudig maar een geweldige architectuur en een prachtig glas in lood.

182 Arctic Cathedral Tromso

179 Arctic Cathedral Tromso

Daarna naar het centrum en daar door de haven gelopen en natuurlijk ook gegeten en gedronken.

185 even lunchen Tromso garnalensandwich en stokvisgarnalen sandwich en een stokvisgerecht.

Dat stokvis is nog wel een dingetje. Het is kabeljauw die gedroogd wordt aan de lucht en die daarna weer bereid wordt. Ze wellen de droge vis en bakken het dan. Maar de smaak van kabeljauw is wel minder, dus om de smaak toch te versterken wordt stokvis geserveerd met bijvoorbeeld een stevige tomatensaus met vulling. Het was zeker niet onaardig.r

De haven van Tromso is een grote haven, er meren cruiseschepen aan, grote vissersboten maar ook de boten van de Hurtigruten. Dit laatste is van oorsprong de Postboot die van Bergen naar de Noordkaap ging om post te bezorgen. Tegenwoordig mag je als particulier ook mee om deze reis te ervaren. Je kunt de hele route varen maar kunt ook een of enkele trajecten mee varen. Je ziet Noorwegen dan vanaf de fjorden- en zeekant.

Vandaag zijn we weer verder afgezakt en zijn we beland in Gullesfjord, een plaatsje op de Noorse Vesteralen (eilanden groep onder Tromso) en dicht bij de Lofoten. Hier blijven we 3 dagen.

189 Uitzicht onderweg naar Gullesfjordzicht op het Gullesfjord

We zakken wel af, maar zijn nog steeds ruim boven de poolcirkel. Vreemd hoor....de temperatuur wordt over het algemeen wel warmer (alhoewel we vandaag de eerste middag regen hebben gehad) en de nachten beginnen al iets meer te lengen. Om te slapen zeker fijn!!

1. Arie Tuit:
    14 augustus 2019
    Echt mooi daar. Genieten! En die gerechten zien er ook wel appetijtelijk uit!
  2. Monique Stout:
    15 augustus 2019
    Wat zien jullie een hoop mooie dingen, leuk om jullie zo te volgen.