Er zijn zo van die dagen....

5 augustus 2019 - Slagnäs, Zweden

Na een bijzonder goede nachtrust brak er een mooie stralende dag aan. De temperatuur was zo'n 15 graden en in het zonnetje liep dat gauw op naar 18 graden.

Bij de camping in Slagnas kun je broodjes voor het ontbijt bestellen en Alex ging ze halen en kwam terug met.....een broodmandje (!) vol heerlijke broodjes. De eettafel van de eigenaar stond vol met mandjes aldus de 'broodhalert'.

Vandaag gaan we naar Arvidsjaur, een plaatsje zo'n 50 km verder naar het Noorden. Boodschappen doen en even het dorpje bekijken. Dit dorpje was als alle andere dorpjes: weinig interessant (behalve een goede supermarkt en een goed lunchtentje) maar wel heel bijzonder was de Lappstaden.

De Lappstaden is een dorpje op zich. Bij kerkelijke festiviteiten binnen de Sami-gemeenschap (huwelijken, begrafenissen, start van de lente en start van de winter etc.) komen de Sami van heinde en ver naar Arvidsjaur toe om samen te feesten en te rouwen, te discussieren en te spelen. Ze overnachten dan in speciale hutten die in een daarvoor gereserveerd stuk staan in Arvidsjaur, de Lappstaden.

36 Lappenstaden Arvidsjaurde Lappstaden

38 Lappenstadendeze hut loopt taps toe, er zijn geen meubels maar men slaapt op de vloer, op rendierhuiden

37 Lappestadende iets grotere 'stores', voorheen werden deze grote hutten gebruikt als opslag maar tegenwoordig worden ze ook gebruikt om in te overnachten

En na zo'n 2 uurtjes toch maar weer terug naar Slagnas. En om even wat variëren zijn we van de E45 afgegaan en hebben een binnendoor route genomen van zo'n 25 km. Maar -jeugdsentiment voor Alex- bleek het een oude weg te zijn. En een oude weg is voorzien van heeeeel veeeel grint en je kan dus niet echt lekker door rijden. Maar we hebben tijd genoeg.....

De weg is bochtig en heuvelachtig en dan kom je zo'n heuvel op en dan.....

47 kudde Rendierenstuit je op een kudde rendieren....

en het sjokt een stukje voor je, af en toe achterom kijkend met zo'n blik van 'ik ga echt wel aan de kant maar pas als IK wil'. Euforie in de auto, bij de volgende rendieren die we tegenkwamen was dat iets minder.....hoewel het nog steeds grappige beesten zijn.

Nu nog een eland....en tot onze vreugde zagen we een stuk verderop een eland staan grazen...met een jong! Prachtig om te zien maar fotograferen gaat echt niet, moeders kijkt en hup weg zijn ze.

Zweden is bos, bos en nog meer bos. Nu we noordelijker gaan die bossen over in de Taiga.

49 Zweedse Taigasompige moerassen, meren en bossen = taiga

Zeker als je van de E45 afwijkt is dit landschap goed te zien en wordt het landschap steeds mooier.

Soms heb je van die dagen....en zo'n dag was het vandaag!

1. Arie Tuit:
    5 augustus 2019
    Het begint er steeds mooier uit te zien!!
  2. Hanneke:
    5 augustus 2019
    Fijn dat je in een hut ook goed kunt slapen want dat kan je de daarop komende dag weer fris beginnen. Leuk verhaal met die rendieren.
    Ik vermaak we wat gewoner met bijv. Tarzan. Alles gaat hier trouwens prima.