Midzomernachtszon en rotstekeningen

11 augustus 2019 - Alta, Noorwegen

Vandaag hebben we de Noordkaap verlaten en zakken we weer af naar het Zuiden. Maar uiteraard niet voor we een impressie geven wat de Middernachtszon inhoudt:

98 21.45 uur tijdsverloop21.45 uur

99 23.05 uur middernachtszon23.00 uur

100 0.30 uur middernachtszon00.30 uur

101 1.30 uur middernachtszon01.30 uur

102  2.30uur middernachtszon02.30 uur

103  7.00uur middernachtszon07.00 uur

Tussen 24.00 en 02.00 uur wordt het schemerig en daarna begint de zon weer te schijnen.

Leuk om gezien te hebben, toch?

En vandaag richting 'huis', althans richting het zuiden....naar Alta, zo'n 250 km zuidelijker dan de Noordkaap. Dat hebben we gemerkt aan de begroeiing. Was er op de Noordkaap alleen mos, gras en kruiden....richting Alta kwamen er bomen bij (van dunne kleine berkjes naar steeds meer variatie). Maar ook de temperatuur liep op van 9 graden naar zo'n 20 graden. Ineens zag je weer overal mensen met T-shirts aan i.p.v. met mutsen op, handschoenen aan en dikke vesten en jassen.

In Alta hebben ze in de jaren 50 rotsen met rotstekeningen ontdekt. De rotstekeningen zijn door archeologen bekeken en dateren van 7000 tot 3000 jaar oud. Deels zijn ze ingekleurd met een rode verf, maar sinds de jaren 70 zijn deze rotstekening door de Unesco benoemd als cultureel erfgoed en mogen de tekeningen niet meer ingekleurd worden, sommige tekeningen moeten zelfs van verf ontdaan worden.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat deze tekeningen met rode verf beter te zien zijn dan de ongekleurde exemplaren, maar die schijn je goed te kunnen zien als de zon er fel op schijnt (en dat deed de zon niet toen wij er waren). Want ja, je moet ervoor zo'n 5 km lopen.....maar dan zie je ook wat:

158 rotstekeningen museum Alta (Hjemmeluft)

155 rotstekeningen museum Alta (Hjemmeluft)

169 museum Alta deze steen lag in het museum zelf

En dat pad langs de rotstekeningen was niet eens vervelend, prachtige lupine-velden en mooie vergezichten op het Altafjord.

165 lupineveld museum Alta

163 lupineveld met Fjord museum Alta

Kortom....een aangenaam verblijven in de 'oudheid'.

1. Erica:
    12 augustus 2019
    Kilometers in de banden en in de benen 😉
  2. Hanneke:
    14 augustus 2019
    Het was mooi aan de Noordkaap maar Alta is ook fraai - geniet ervan !